Gelişim psikolojisi uzmanı olan doktorumuz Şahinkaya;
Çocukların gelişim aşamaları genellikle dört-altı yaş arası,
yedi-dokuz yaş arası ve 10-13 yaş arası olmak üzere üç yaş kategorisinde değerlendirilir.
Bu sınıflandırma gelişi güzel değil, her aşamadaki öğrenme yöntemleri
arasındaki farklılıklara göre hazırlanan birsınıflandırma ve yaş aralıklarına
göre yöntemler ciddi değişiklikler gösterir. Dört-altı yaşındaki çocuklarda kas
gücünün arttığı, daha iyi denge ve koordinasyon sağladıkları görülür. Bu yaş
aralığında hem kendi bedenlerine hem de başkalarının bedenlerine meraklı
olurlar. Kelime kullanımı ve cümle yapıları dikkat çekici ölçüde gelişir. Daha
fazla arkadaşlık kurmaya başlayabilirlerve empati yetenekleri gelişme gösterir.
Ancak altı yaşındaki bir çocuk dünyayı tam olarak kavrayamaz ve genellikle
gerçekle hayal dünyası arasında kesin bir ayrım yapamaz. Mantıklı
düşünmeyedi-dokuzyaş aralığındaki çocuklarda spora ilgi hızla artar. Bu yaştaki
çocuklarfiziksel zorlukları aşmayı ve rekabeti çok severler. Genellikle
erkeklerve kızlar ayrı olarak oyun oynarlar. Okuma, yazma ve yapma
yetenekleri daha hızlı gelişir. Bu yaştaki çocuklar bağlantılar kurmaya başlarlar. 10-13 yaş aralığındaki çocuklar güç ve dayanıklılık kazanmaya
başlarlar. Bunun sonucunda çok daha hareketli olurlar ve cinsellikle ilgili
konulara ilgi duymaya başlarlar. Bu yaşlardaki çocuklar karmaşık yapıları
anlamaya başlarlar ve pekçokyeni bilgi edinirler. Çocuklartoplumsal değerlere
daha fazla ilgi duymaya ve "iyi bir insan" olma konusunda kafa
yormaya başlarlar.
Gerek deneyimleri sonucu, gerekse aldıkları eğitimden
dolayı, okul öğretmenleri değişik yaş grupları arasında ve cinsiyetler arasında
çeşitli farklar bulunduğunu çok iyi bilirler. İyi bir öğretmenin bunları her
zaman göz önünde bulundurması ve erkeklerin zayıf oldukları konularda (örnek:
fevri davranışları kontrol edebilme) ve kızların zayıf oldukları konularda
(örnek: matematik) daha fazla özen göstermesi gerekir. Araştırmalar çocukların
beyinlerinin şekillendirilmeye açık olduğunu ve gerek erkek, gerekse kız
çocuklarının zayıf oldukları konularda gelişme sağlamalarının mümkün olduğunu
gösterir. Yeni eğitimyöntemleri ve tablet, bilgisayargibi yeni teknolojilerin
kullanılmasıyla birlikte artık kişiye özel derslerin oluşturulması çok daha
kolay olduğunu belirtmek gerekir
Oğuzhan şahinkaya'nın daha fazla anlatmasını sonraki yazılarımızda paylaşacağız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder